Dataline lanceert MultiPress Polaris: printproductiebedrijven versterken in economisch moeilijke tijden

8 september 2022

Polaris

Europa’s #1 MIS/ERP-software voor printproductiebedrijven MultiPress biedt nieuwe mogelijkheden aan op het gebied van milieumaatregelen, transportkosten, productieopvolging, productieworkflow en betaalverkeer.

Brugge, 8 september 2022

Hoe ondersteunt MultiPress Polaris jouw printproductiebedrijf?

PolarisDataline lanceert in september 2022 versie 5.4 van MultiPress, het populaire MIS/ERP-pakket dat door meer dan 1.000 printproductiebedrijven in Europa wordt gebruikt, onder de naam 'Polaris'.

Het Dataline-team luisterde aandachtig naar de wensen en suggesties van MultiPress-gebruikers en kwam zo tot deze nieuwste versie. MultiPress 5.4 bevat verbeteringen van bestaande functionaliteiten en breidt het softwarepakket uit met enkele belangrijke vernieuwingen.

Dirk Deroo, CEO van Dataline verklaart: "Printproductiebedrijven van vandaag staan onder enorme druk door leveringsproblemen van papier en substraten, gebrek aan geschikte arbeidskrachten, steeds strengere milieurichtlijnen en sterke prijsfluctuaties. Dat zijn zondermeer zeer belangrijke uitdagingen. Daarom is het voor die bedrijven cruciaal om hun administratie- en productieprocessen zo optimaal mogelijk te laten presteren. Een optimaal productieproces geeft hen immers de flexibiliteit om in te spelen op snel veranderende omstandigheden. Alle vernieuwingen in de Polaris versie van MultiPress zijn erop gericht om het werk van de MultiPress-gebruiker te vereenvoudigen én om printproductiebedrijven te ondersteunen tijdens deze economische uitdagingen, zowel nu als in de toekomst."

Vanaf het einde van september biedt Dataline een gratis webinarreeks aan over deze nieuwe update en de belangrijkste functies in MultiPress Polaris. Benieuwd? Schrijf je dan snel in voor één van de verschillende sessies via de knop hieronder.

Meer info en registratie

De milieu-impact van drukwerk exact berekenen: CO2-calculatie in MultiPress

De druk om de milieu-impact van de industrie te verminderen komt niet alleen van Europese instellingen en nationale overheden, ook de grafische sector zelf wil zijn steentje bijdragen. Om hen daarin te ondersteunen, is het vanaf nu mogelijk om met MultiPress de correcte berekening van de carbon footprint van elke offerte en printopdracht te maken en deze te verwerken.

De MultiPress-berekening gebruikt de algemene uitstoot van de verschillende productieprocessen en combineert die met de specifieke uitstootgegevens van het gebruikte substraat én van het voorziene transport. Zo wordt de totale uitstoot berekend die je dan op offertes en orders kan toevoegen.

Hiervoor ging Dataline een certified partnership aan met Dienstencentrum, een Nederlandse organisatie die expert is op het gebied van de CO2-regelgeving in Europa. Zo wordt MultiPress een onmisbare tool voor moderne printproductiebedrijven die zich actief willen inzetten voor het milieu.

End-to-end workflow voor transporten tot in de puntjes verzorgd

Door de steeds krappere deadlines is een goede service en perfecte kwaliteit bij de levering van printopdrachten cruciaal geworden. Met MultiPress stem je perfect alle aspecten van de berekening en planning van het transport én de opvolging op elkaar af. Zo zit het volledige transporttraject, inclusief nacalculatie en facturering in één geïntegreerde workflow:

• Berekenen van drukwerkverpakkingen: je kan het gewicht en het volume van printopdrachten met MultiPress 5.4 exacter en sneller berekenen. De primaire, secondaire en tertiaire verpakking van drukwerk kan in handige templates worden vastgelegd. Zo kunnen bijvoorbeeld het aantal exemplaren verpakt in folie, het aantal pakketten in een doos, en het aantal dozen op een pallet in één template vastgelegd worden. De orderbegeleider kan een drukwerkverzending aan de hand van deze templates zeer snel en exact berekenen
  • Exacter berekenen van transporten: in de berekening van transport zijn er een groot aantal mogelijkheden toegevoegd. Zo is het eenvoudiger om eigen transport en externe transporteurs met hun eigen tarieven en termijnen op te nemen in de calculatie
  • Facturering op basis van afleveren: vanaf deze versie kan je in MultiPress een factuur maken op basis van een afleverbon. Op deze manier is er een één op één verbinding tussen levering en facturering. Zo voldoet MultiPress nu ook aan de Intrastat-aangifte, waarbij plaats, gewicht, en verzendwijze cruciaal zijn

Betere productieopvolging door nauwkeurige registratie

Om een strakke planning vlot te laten verlopen is het belangrijk dat elke stap van het productieproces nauwkeurig en eenvoudig opgevolgd kan worden.

Registratie is in MultiPress al meerdere versies een belangrijke tool voor opvolging en nacalculatie. In de versie 5.4 zijn er een aantal verbeteringen aangebracht waardoor registratietool nóg krachtiger wordt:

• Vouwvelregistratie: voor complexe drukwerken waarin verschillende vouwvormen verwerkt zitten is het nuttig om de vouwvellen apart te registeren. Op die manier weet de afwerking of binderij precies hoeveel van de gedrukte vellen ook tot katernen verwerkt zijn
  • Meer dan tijdsregistratie: registeren is nu meer dan louter de productietijd doorgeven. De operator kan ook informatie doorgeven over het verbruikte materiaal. Bij de registratie worden dan automatisch de voorraden afgeboekt. Dit is vooral nuttig omdat zo de administratie op de productievloer rechtstreeks in orde wordt gebracht, zonder extra tussenstappen

MultiPress stuurt de productieworkflow van sign- en grootformaatbedrijven

Met MultiPress voert de ordermanager steeds meer prepress-taken en productievoorbereidingen eerder in het proces uit. Hierdoor winnen alle bedrijfsprocessen aan snelheid, en vermijd je fouten en nodeloze handelingen. Specifiek op het gebied van workflow voor sign- en grootformaatbedrijven heeft Dataline een aantal belangrijke functies toegevoegd aan de workflow:

• Impositie, shape nesting en andere combinaties: MultiPress biedt de beste oplossing voor de indeling van verschillende (deel)orders op één drukvel. Dit gebeurt met behulp van de Workflower-software in de vertrouwde MultiPress-omgeving. Dankzij deze exacte orderberekeningen kan de orderbegeleider de opgemaakte bestanden meteen doorsturen naar RIP’s, printers of afwerkmachines, en dit zonder verdere tussenkomst van operators
  • Koppeling met Caldera PrimeCenter: Voor sign- en grootformaatbedrijven die hun productie nog verder automatiseren heeft Dataline een gecertificeerde koppeling met PrimeCenter gerealiseerd. PrimeCenter, de prepress-workflow van Caldera en Zünd, laat toe om verschillende productie-queues van de verschillende productielijnen voor te bereiden en te voeden vanuit de prepress-workflow. Door de koppeling met MultiPress kunnen deze nu meteen vanuit de administratie en orderbegeleiding aangevuld worden. Dit laat bijvoorbeeld toe om e-commerce-orders rechtstreeks van het bestelportaal door te sturen naar de juiste productie zonder manuele tussenkomst

Aangepaste mogelijkheden voor een vlotter betalingsverkeer

Door samenwerkingen met gecertificeerde partners breidt Dataline een aantal mogelijkheden in het betaalverkeer uit:

• Betalen met QR- en andere barcodes: facturen en rekeningen betalen gaat steeds gemakkelijker met gebruiksvriendelijke bankapplicaties. MultiPress ging samenwerken met PAY. om deze betalingen te integreren in MultiPress. Je kan op eenvoudige wijze op elke factuur een unieke QR-code toevoegen waarbij je zelf instelt welke betaalplatformen van toepassing zijn
  • Elektronisch factureren: er was veel vraag naar een handige en vooral veilige manier om elektronische facturen uit te wisselen. PEPPOL, een internationaal netwerk met een afsprakenkader, een standaardformaat en toepassingen voor het faciliteren van e-procurement en e-invoicing werd daarom ook mogelijk gemaakt binnen MultiPress dankzij de samenwerking met gecertificeerde partner Storecove

Over MultiPress

MultiPress is de #1 MIS/ERP-software in de Europese grafische industrie, ontwikkeld door toonaangevende innovator Dataline Solutions. Deze krachtige software combineert alle functionaliteiten die je nodig hebt om de administratie en workflow van een print- en signbedrijf vlot te laten verlopen, om obstakels te overwinnen en de toegevoegde waarde een boost te geven.

Deze krachtige modulaire beheersoftware begeleidt je van A tot Z. Klantenbeheer, offerteberekening, tijdsregistratie, productie- en orderbeheer, logistiek, kostencalculatie, dashboarding en facturering zijn slechts enkele van de vele mogelijke functionaliteiten die tijd, middelen en geld besparen in een printmediabedrijf.

Dataline heeft het vertrouwen gewonnen van meer dan 10.000 dagelijkse gebruikers op 1.000 locaties. De MultiPress-software is niet alleen geprezen door zijn gebruikers, maar heeft ook drie jaar op rij een European Digital Press award in de wacht gesleept.

Over Dataline

Dataline Solutions weet wat printmediabedrijven nodig hebben om hun processen te stroomlijnen, hun workflows te automatiseren en hun winst te verhogen. Hun hoogwaardige MIS/ERP-software MultiPress werd speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van moderne printmediabedrijven van elke omvang en productietechniek.

Met meer dan 60 medewerkers in 4 kantoren en een netwerk van gecertificeerde partners in heel Europa, heeft deze toonaangevende innovator in de industrie het vertrouwen gewonnen van meer dan 1.000 printmediabedrijven. Het team van Dataline is toegewijd aan het leveren van een uitstekende kwaliteit van dienstverlening en is vastbesloten om de referentie bij uitstek te blijven.

Dataline ontving in 2019, 2020 en 2021 meerdere European Digital Press (EDP) als beste print MIS systeem printmediabedrijven. In 2022 won Dataline de Trends Gazellen 2022 award als snelst-groeiend middelgroot bedrijf in West-Vlaanderen.

Download het persbericht (pdf)

Download beelden (zip)