European Digital Press Awards 2022/2023: Dataline wint met MultiPress CO2 calculator

31 Mei 2023

COS Calculator

Op FESPA 2023 in München werden de European Digital Press Awards uitgereikt, de meest prestigieuze vakprijzen in de digitale druk-, publicatie- en verpakkingsindustrie. Ook Dataline zat dit jaar opnieuw bij de winnaars, deze keer voor de innovatieve MultiPress CO2 Calculator. Dataline ontvangt daarmee zijn vijfde EDP award in vier jaar tijd.

European Digital Press Awards: vakmensen beslissen

Elk jaar sinds 2007 hebben 21 toonaangevende Europese vakbladen voor digitale productietechnieken de laatste ontwikkelingen geëvalueerd in oplossingen die de digitale druk-, publicatie- en verpakkingsindustrieën vormgeven. De beste producten in hun categorieën, zowel software als hardware, worden bekroond met een EDP Award.

Op 24 mei 2023 werden 17 prijzen uitgereikt tijdens FESPA 2023 in München. De prijzen zijn onderverdeeld in de hoofdcategorieën software, afdruksystemen (grootformaat en commercieel drukwerk), afwerking, meting en kalibratie, robotica en verbruiksgoederen. De inzendingen voor 2022 bevatten meer duurzaamheidstools dan de vorige edities, waarbij connectiviteit en automatisering de belangrijkste thema's waren voor alle leveranciers.

MultiPress CO2 Calculator: duurzaamheid en innovatie

Onder de indrukwekkende lijst van winnaars sprong de baanbrekende MultiPress CO2 Calculator van Dataline eruit als een innovatieve oplossing. Of zoals het Technical Committee van de wedstrijd het stelde in het juryrapport: "De Dataline MultiPress CO2 Calculator-oplossing beantwoordt aan de vraag van een toenemend aantal klanten die hun activiteiten duurzamer willen maken en vooraf de CO2-voetafdruk van drukwerk van een bepaalde order willen aangeven. De MultiPress is de enige print ERP/MIS-software die Europese regelgeving en richtlijnen combineert met nauwkeurige berekeningen op offerte- en orderniveau, ongeacht het volume, de toepassing, het substraat of de gebruikte productietechniek. Het helpt drukkers en converters ook om hun eigen CO2-voetafdruk te beoordelen."

De module werd toegevoegd als onderdeel van de nieuwste MultiPress update, MultiPress 5.4 Polaris.  Om deze module te realiseren ging Dataline een ‘Certified partnership’ aan met het Dienstencentrum (Nederland). De gebruikte methodiek berust op de door Intergraf uitgegeven standaard voor het berekenen van CO2-uitstoot. Intergraf is de beroepsvereniging die de belangen van de grafische industrie op Europees niveau behartigt en beschermt.

Deze geavanceerde tool toont Dataline's inzet om steeds een antwoord te vinden op de vragen van de Europese printindustrie. De MultiPress CO2 Calculator neemt niet alleen alle productieprocessen mee op in de berekening, maar biedt ook waardevolle inzichten in de meting van de CO2-voetafdruk. Hierdoor kunnen printbedrijven exact communiceren naar klanten die zo geïnformeerder beslissingen kunnen nemen voor een groenere toekomst.

De module wordt al door meerdere MultiPress-klanten gebruikt. Zo ontdekte Toner de Presse tijdens een Dataline-webinar de CO2-calculatiemodule. Didier Gilson legt uit: "We zijn altijd zeer gevoelig geweest voor het milieuaspect van onze bedrijfsactiviteiten en geloven dat de vraag naar transparantie op dit gebied zal toenemen, zowel binnen ons klantenbestand als in de markt in het algemeen. Deze certificering zal onze positie bij bepaalde klanten versterken."

Bekijk deze on-demand webinar voor meer informatie

Erkenning van de industrie

De erkenning van de European Digital Press Awards versterkt nog verder de positie van Dataline als een software   innovator in de Europese printmediaindustrie.

Dirk Deroo, CEO van Dataline, is trots op deze verwezenlijking: "Onze vijfde EDP-award in slechts vier jaar tijd is een enorme eer voor Dataline. Deze erkenning toont onze onvermoeibare inzet om de grenzen van innovatie in de printindustrie te verleggen. Wij zijn er trots op dat wij printbedrijven voorzien van tools die productieprocessen stroomlijnen en tegelijkertijd waardevolle inzichten bieden in het bepalen van de CO2-voetafdruk. Deze award is een bevestiging van het strategische inzicht van onze ontwikkelaars en het harde werk van ons team. Deze erkenning geeft onze toonaangevende positie in de industrie nogmaals meer glans."

Met een consequent trackrecord van baanbrekende oplossingen blijft Dataline nieuwe maatstaven voor excellentie stellen en de evolutie van de digitale druk-, publicatie- en verpakkingssectoren stimuleren. De andere MultiPress tools die de vorige jaren werden bekroond zijn hier ook een voorbeeld van, zoals de Montage App, de e-CalculatorMultiFlow en de MAS Audit software. Het bedrijf blijft zich inzetten om grenzen te verleggen en printbedrijven te voorzien van geavanceerde technologieën die de mogelijkheden van de drukindustrie opnieuw definiëren.

EDP Awards 2023
Tijdens FESPA 2023 werden de EDP Awards uitgereikt. Dirk Deroo, CEO van Dataline (3e van links) tussen vertegenwoordigers van Bobst, Durst, SwissQPrint en andere bedrijven.

Over European Digital Press Association

De European Digital Press Association werd in 2007 opgericht door 6 vakbladen met een speciale focus op digitale technologieën. De uitgevers van deze 6 vakbladen, Desktop Dialog uit Duitsland, Image Reports uit Engeland en Ierland, Italia Publisher uit Italië, Plakativ/Print & Publishing uit Hongarije, ProDigital uit Spanje en Portugal, Publisher uit Zwitserland en X-media uit Oostenrijk kwamen samen om een vereniging te vormen van vakbladen met een hoofdfocus op digitale productie. Vandaag telt de EDP Association 21 aangesloten tijdschriften uit heel Europa, die 27 landen bestrijken en meer dan een half miljoen lezers bereiken (alleen gedrukte edities). Eén van de verklaarde doelstellingen van de EDP Association is gebruikers te helpen de juiste oplossingen te vinden voor hun toepassingen.

Ondertussen staan de EDP-Awards hoog aangeschreven op de markt en vormen ze een sterk referentiepunt. Elk jaar evalueren deskundigen uit de EDP Association de nieuwste technologieën en productontwikkelingen in categorieën zoals hardware en software, grootformaat printen, commercieel printen, industriële oplossingen, afwerking en verbruiksgoederen. De beste producten in elke categorie worden bekroond met een EDP Award. Sinds 2007 heeft het EDP consortium ongeveer 390 awards uitgereikt voor de beste technologie en productontwikkelingen - dit jaar worden daar 26 awards aan toegevoegd.

Over Dataline Solutions

Dataline Solutions weet wat printmediabedrijven nodig hebben om hun processen te stroomlijnen, hun workflows te automatiseren en hun winst te verhogen. Hun hoogwaardige MIS/ERP-software MultiPress werd speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften van moderne printmediabedrijven van elke omvang en productietechniek.

Dataline werd in 1997 opgericht door CEO Dirk Deroo. Zijn visie was duidelijk: printproductiebedrijven moderniseren met automatisering, digitalisering en procesverbetering. Het administratieve proces bij een printmediabedrijf bestaat uit verschillende complexe stappen, vaak uniek voor de grafische industrie. Met algemene software die niet specifiek is ontwikkeld voor de grafische industrie is een printmediabedrijf helemaal niet geholpen. Om aan deze behoefte te voldoen, heeft Dataline MultiPress MIS/ERP software ontwikkeld.

Nu, met meer dan 60 medewerkers in 4 kantoren en een netwerk van gecertificeerde partners in heel Europa, heeft deze toonaangevende innovator in de industrie het vertrouwen gewonnen van meer dan 1.000 printmediabedrijven. Het team van Dataline is toegewijd aan het leveren van een uitstekende kwaliteit van dienstverlening en is vastbesloten om de referentie bij uitstek te blijven.

Over MultiPress

MultiPress is de #1 MIS/ERP software in de Europese grafische industrie, ontwikkeld door toonaangevende innovator, Dataline Solutions. Deze krachtige software combineert alle functionaliteiten die je nodig hebt om de administratie en workflow van een print en sign bedrijf vlot te laten verlopen, om obstakels te overwinnen en de toegevoegde waarde een boost te geven.

Deze krachtige modulaire beheersoftware begeleidt je van A tot Z. Klantenbeheer, offerteberekening, tijdsregistratie, productie- en jobbeheer, logistiek, kostenbeheer, dashboarding en facturering zijn slechts enkele van de vele mogelijke functionaliteiten die tijd, middelen en geld besparen in een printmediabedrijf.

Dataline heeft het vertrouwen gewonnen van meer dan 10.000 dagelijkse gebruikers op 1.000 locaties. De MultiPress-software is niet alleen geprezen door zijn gebruikers, maar heeft ook vier jaar op rij een European Digital Press award in de wacht gesleept.

Download het persbericht en de beelden (ZIP)